نشر پارادوکس های روزگار

"قلم فرسایی به دور از تنگ نظری"

نشر پارادوکس های روزگار

"قلم فرسایی به دور از تنگ نظری"

نشر پارادوکس های روزگار

مدت هاست که به دنبال انتشار دغدغه های ذهنی ام هستم و البته اکنون که جبر روزگار کمی مجال نفس کشیدن داده؛ فرصت غنیمت شمردم و به راه اندازی این وبلاگ پرداختم. امید هست که جبر روزگار باری دیگر گریبان گیر نشود و قلم برای فرسایش موجود باشد!

زنی که اتحاد جماهیر شوروی را دفن کرد

سه شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸ ب.ظ

فروپاشی شوروی و درس ها

فروپاشی شوروی به همراه خود درس ها و عبرت ها دارد. چطور شد که یک ایدئولوژی توانست مقابل ماشین جنگی هیتلر بایستد و زنده بماند ولی در مقابل گذر زمان تن به پوسیدگی و نابودی دهد ...

متن زیر پاراگرافی از مقاله ای به نام "زنی که اتحاد جماهیر شوروی را دفن کرد" است که در "sahandnameh.ir" منتشر شده و به قلم بنیامین بیدر و ترجمه محمدعلی فیروزآبادی است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

گورباچف با این وعده به قدرت رسید که اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان یک قدرت بر‌تر جهانی به قرن ۲۱ هدایت کند. اما وی در حافظه جمعی و مشترک جامعه روسیه مردی است که نه تنها به این وعده عمل نکرد بلکه اتحاد جماهیر شوروی را به گورستان برد. بدین ترتیب می‌توان گفت که گورباچف به‌‌‌ همان دلیلی که در غرب مورد ستایش و تحسین قرار می‌گیرد، در روسیه مورد نفرت قرار دارد. اما هر دو طرف غرب و شرق دچار نوعی بدفهمی شده‌اند و واقعیت کار گورباچف را به درستی درک نکرده‌اند. بی‌تردید گورباچف قصد داشت که به جنگ سرد پایان دهد تا خطر یک جنگ اتمی و رقابت‌های تسلیحاتی نیز برطرف شود اما هرگز به دنبال فروپاشی و انحلال شوروی نبود.

سقوط شوروی

منبع: http://sahandnameh.ir/?p=20515

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی