نشر پارادوکس های روزگار

"قلم فرسایی به دور از تنگ نظری"

نشر پارادوکس های روزگار

"قلم فرسایی به دور از تنگ نظری"

نشر پارادوکس های روزگار

مدت هاست که به دنبال انتشار دغدغه های ذهنی ام هستم و البته اکنون که جبر روزگار کمی مجال نفس کشیدن داده؛ فرصت غنیمت شمردم و به راه اندازی این وبلاگ پرداختم. امید هست که جبر روزگار باری دیگر گریبان گیر نشود و قلم برای فرسایش موجود باشد!

فرهنگ استعفا

دوشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۰۹ ق.ظ


در لغت نامه دهخدا درباره واژه "استعفا" چنین آمده:

۱. درخواست کناره‌گیری از کار و شغل.
۲. کناره‌گیری کردن از کار و شغل.
۳. [قدیمی] طلب عفو کردن؛ عفو خواستن.

امروزه زمانی که شخصی شاغل، به خواست و با اراده خود از شغل خویش کناره گیری کند به اصطلاح رسمی و عامیانه "استعفا" می گویند! که ممکن است ...

که ممکن است به اجبار و یا با هدف کسب موقعیت شغلی بهتر باشد. پس یا اجباری وجود دارد یا سودی شخصی. اما همان طور که از معنای قدیمی این واژه بر می آید شاید "استعفا" بوی طلب بخشش و عذر خواهی نیز می دهد.بخشش به جهت کم کاری و سهل انگاری؛ نکته ای که ما ایرانیان کمتر بدان توجه کرده ایم!

صبح جمعه پنجم آذر 1395 وقتی اکثر ما ایرانی ها از خواب بیدار شدیم و از پنجره به بیرون نگاه کردیم و در فکر سبک سنگین کردن اوضاع جوی و یا شایدم به فکر زدن به دل طبیعت بودیم به جرات می توان گفت که در مخیله هیچ کسی برخورد دو قطار و کشته و زخمی شدن شماری از هموطنان عزیزان نمی گنجید. برای ما اکثر ایرانی ها صبح جمعه داشت زیبا و دل انگیز پیش می رفت که هوس کردیم کمی از اخبار ایران و دنیا مطلع شویم؛ اخباری که معادلات ذهنی مان را بهم ریخت!

وقتی که صحبت از امنیت وسیله سفر باشد عامه مردم یکی از گزینه های قوی را سفر با قطار می دانند و به نوعی هم حق دارند، اما همیشه امکان نقص فنی و خطای انسانی هست و این دو به تنهایی و فارغ از بقیه عوامل می توانند ضریب ایمنی را پایین بیاورند.

در اخبار، یکی دو هفته پیش از این حادثه، ما شاهد تعریف و تمجید مسئولین راه آهن، از سیستم های پیشرفته و استاندارد بودیم که البته بسیار هم خوب است ولی متاسفانه عامل خطای انسانی که باز هم متاسفانه، ناشی از سهل انگاری بوده این بار حادثه ساز شد.

روحیه سهل انگاری و نداشتن جدیت در کار چیزی نیست که بتوان با خرید تجهیزات و حتی مکانیزه کردن برطرف کرد.

مدیر عامل راه آهن، بر خلاف باور های جا افتاده صاحبان کرسی مدیریت در اقدامی از مقام خود استعفا داد، ولی همان طور که گفته شد این استعفا نه از جنس اجبار بود و نه از روی سود بیشتر. بلکه شاید بشه گفت ما مردم برای اولین بار شاهد استعفا به معنای عذرخواهی و طلب بخشش به علت سهل انگاری در آموزش و گزینش کارنان یک مجموعه بودیم. گرچه این استعفا به حال اکنون حادثه دیدگان سودی ندارد اما حاوی این پیام است که شخص بعدی که بر روی صندلی مدیریت می نشیند عدم سهل انگاری زیردستان خود را تضمین می کند!

در کشور ما در گذشته نه چندان دور به هنگام هر نوع حادثه وقتی مسئولین زیر سوال می رفتند در بیشتر موارد خود را حق به جانب دانسته و به هیچ وجه در اندیشه واگذاری میدان کار به شخص شایسته تر نمی بودند و مردم نیز هیچ گاه به کناره گیری و جانشین شدن شخص شایسته اصرار نمی ورزیدند چرا که در این گونه مسائل معمولا ما مردمی مطالبه گر نبودیم (البته ظرف مبحث، ظرف اجتماعی است و از بعد سیاسی بررسی نمی شود).

اکنون شروع پایه ریزی فرهنگ استغفا زده شد و امیدواریم که مردم با آگاهی وارد صحنه شوند و فرهنگ مطالبه گری را نهادینه کنند.



استعفانامه مدیر عامل راه آهن - محسن پور سعید آقایی



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی